Månedsarkiv: januar 2016

To gange om ugen gør dig stærkere

kiropraktor københavn k

Menneskets krop er designet til at blive brugt, og i årtusinder har den tilpasset sig livet på jorden, så den gav os den bedst mulige chance for at overleve. Springer vi langt tilbage i tiden, var motion en naturlig del af vores arbejde med at skaffe føde. I dag ser hverdagen anderledes ud for mange mennesker, og en stor del af befolkningen bruger det meste af deres arbejdsdag på den kontorstol og god del af aftenen i sofaen. Vi er kommet langt væk fra den livsstil, som vi er skabt til, og det har konsekvenser for vores sundhed. Men hvorfor er vores ændrede livsstil og deraf følgende mangel på bevægelse i hverdagen egentlig et problem?

Når vi dyrker motion, får vi mikroskader på muskler, sener knogler og andre dele af kroppen Vores krop går straks i gang med at reparere skaderne og den sørger derved for at vores krop forbliver stærk, så vi kan holde til de belastninger, som vi udsætter den for i hverdagen. Hvis vi ikke dyrker motion, modtager kroppen færre signaler om at den skal holde sig stærk, og så svækkes den lige så stille. Vi kender sikkert alle sammen en, der har haft en arm i gips efter et brud. Hvordan ser armen ud, når vi tager gipsen af igen? En stor del af musklerne er forsvundet, det tager lang tid, før den genvinder sin normale styrke, og en del af dens motorik forsvinder ved samme lejlighed. Motion er altså med til at holde os raske.

Hvilke andre effekter får vi ved at motionere jævnligt? Vores hjerte holdes stærkt, vores sundhed forbedres, vi sover bedre, oplever bedre humør og har nemmere ved at holde vores idealvægt. Hvor meget motion skal jeg dyrke for at få den bedste effekt på mit helbred? Minimum to gange om ugen og maksimalt seks gange. Det er mindre vigtigt, hvilke motionstyper, du vælger, men tre dele skal være dækket:

  • Styrke: Kun ved at bruge dine muskler bliver de stærkere. Prøv f.eks. roning, ishockey eller vægtløftning.
  • Hjertekarstræning kan være cykling, løb eller andet, der bringer pulsen højt op.
  • Smidighed – det holder din krop bevægelig og nedbringer skader ved motion. Forslag: Kampsport, svømning, bordtennis.

”Jamen jeg har ikke tid til at dyrke motion to gange om ugen.” Du bestemmer helt selv. Hvis du er tilfreds med du nuværende sundhed, behøver du ikke at ændre din livsstil. Hvis du gerne vil være sundere, er motion et af de områder, du kan sætte ind på.

Vi du have ideer til andre områder du kan sætte ind på for at forbedre din sundhed? Følg os på Facebook eller Twitter og få besked, når den næste artikel kommer.